انواع میلگرد و مشخصات مکانیکی آنها


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود




تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان عمران معماری و آدرس arshadsaze.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






آمار وبلاگ:

بازدید امروز : 8
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 10
بازدید ماه : 203
بازدید کل : 21874
تعداد مطالب : 46
تعداد نظرات : 1
تعداد آنلاین : 1




الف- میلگرد A1:
این میلگرد با تنش جاری ۲۳۰۰ کیلوگرم بر سانتی‌متر مربع و  تنش گسیختگی ۳۸۰۰ کیلوگرم بر سانتی‌متر مربع و تغییر شکل نسبی پلاستیکی (در زمان گسیختگی) ۲۵ درصد به‌عنوان میلگرد نرم شناخته‌شده و عمدتاً به‌صورت صاف و بدون آج می‌باشد. این میلگرد برای آهنگری و تغییر شکل و انجام عملیات جوشکاری بر روی آن مناسب است. و به‌طورکلی به‌عنوان یک میلگرد شکل‌پذیر شناخته می‌شود.

ب- میلگرد A2:
این نوع میلگرد با تنش جاری ۳۰۰۰ کیلوگرم بر سانتی‌متر مربع و تنش گسیختگی ۵۰۰۰ کیلوگرم بر سانتی‌متر مربع و تغییر شکل نسبی پلاستیکی (در زمان گسیختگی) ۱۹ درصد به‌عنوان میلگرد نیمه‌خشک (ترد) و نیمه نرم شناخته‌شده که به‌صورت آجدار و عمدتاً آج فنری شکل می‌باشد. این میلگرد برای عملیات ساختمانی و خصوصاً خاموت زنی مناسب بوده و انجام عملیات جوشکاری بر روی آن در صورت اجبار میسر بوده  که البته توصیه می‌شود در صورت امکان از جوشکاری آن پرهیز شود.

ج-میلگرد A3 :
این میلگرد با تنش جاری ۴۰۰۰ کیلوگرم بر سانتی‌متر مربع و تنش گسیختگی ۶۰۰۰ کیلوگرم بر سانتی‌متر مربع و تغییر شکل نسبی پلاستیکی (در زمان گسیختگی) ۱۴ درصد به‌عنوان  میلگرد خشک (ترد) مناسب عملیات سیویل صنعتی و ساختمانی بوده که به‌صورت آجدار و عمدتاً آج جناقی می‌باشد و اکیداً برای آهنگری و تغییر شکل‌های فراوان با زوایای تند مناسب نبوده و همچنین به‌هیچ‌وجه عملیات جوشکاری بر روی آن مجاز نمی‌باشد


میلگردهای آلیاژسازی شده و ترمکس (خنک کاری و برگشت تحت کنترل) چیست؟
فرآیندهای تولید میلگرد در کشورهای پیشرفته جهان به روش‌های مختلف می‌باشد. در استانداردهای معتبر دنیا برحسب شرایط اقلیمی هر کشور فرآیندهای تولید به‌طور کاملاً روشن و با لحاظ پارامترهای مختلف تحت کنترل قرار می‌گیرند:

   1- در کشور ژاپن که ازنظر شرایط اقلیمی کشوری زلزله‌خیز می‌باشد، استاندارد ملی آن کشور JIS آنالیز شیمیایی را متناسب با فرآیند تولید (از روش آلیاژی) تعریف می‌نمایند و هیچ‌گونه اشاره‌ای به فرآیند تولید از طریق عملیات حرارتی (ترمکس) ننموده است و به‌عبارت‌دیگر مصرف میلگردهای ترمکسی در آن کشور توصیه نمی‌شود.


  2-در کشورهای اروپائی که ازنظر زلزله‌خیزی در رده کشورهای امن می‌باشند و نسبت به کشور ژاپن خطر زلزله در آنها بسیار پائین تر می‌باشد روش ترمکس (عملیات حرارتی) را مدنظر قرار داده و آنالیز شیمیایی را متناسب با فرآیند تولید میلگرد با روش فوق‌الذکر در نظر گرفته‌اند.


  3-در استاندارد ملی ایران به شماره ۳۱۳۲ که برگرفته از چندین استاندارد مرجع (اروپایی EN, DIN, و ژاپن JIS و آمریکا ASTM و ISO ) می‌باشد هر دو روش فوق‌الذکر در نظر گرفته‌شده است ولی به خاطر ضریب امنیت بالای مصرف دربند ۱۳ استاندارد (نشانه‌گذاری) به‌صراحت تولیدکنندگان را موظف به آگاهی دادن به مصرف‌کننده ازلحاظ فرآیند تولید میلگردها نموده است. به این صورت که بایستی بر روی پلاک الصاقی علامت مشخص دال بر انجام تولید به روش ترمکس حک شود و مقطع شاخه‌های این نوع محصول به یک رنگ تعریف‌شده رنگ‌آمیزی گردد و همچنین در گواهینامه فنی جمله فرآیند تولید به‌وسیله خنک کاری و برگشت تحت کنترل درج گردد. با توجه به پیوست الف در استاندارد ملی ایران انجام عملیات جوشکاری بر روی این نوع میلگردها مجاز نمی‌باشد .

لازم به ذکر است درروش آلیاژسازی شده، فولاد موردنیاز برای تولید میلگرد موردنظر، در فرآیند فولادسازی و از طریق اضافه نمودن فرو آلیاژها ساخته‌شده و شمش تولیدی در فرآیند نورد به شکل موردنظر درمی‌آید و سپس در محیط آزاد و به‌مرور خنک می‌شود. در این حالت میلگرد تولیدی از سطح بیرونی تا مرکز آن دارای خواص مکانیکی و مشخصات شیمیائی یکسان می‌باشد و در مواقع زلزله و فشار مقاومت یکنواخت و مناسب‌تری را از خود بروز می‌دهد. اما برای میلگردهای تولیدشده به روش ترمکس این‌گونه است که شمش فولادی مورداستفاده دارای کلاس آنالیز شیمیائی پائین تری بوده و برای رسیدن به مقاومت موردنیاز مطابق استاندارد، میلگرد تولیدی را که دارای دمای بالایی می‌باشد از داخل لوله‌های آب عبور داده و به یک‌باره سطح بیرونی خنک می‌شود. در این حالت سطح میلگرد تا عمق مشخصی دارای مقاومت بالاتر (مثلاً ۴۰۰) می‌باشد اما مغز میلگرد دارای مقاومت پائین تری (مثلاً حدود ۳۴۰) خواهد داشت. ازاین‌رو در به‌کارگیری این نوع میلگرد در سازه‌های تحت‌فشار و مناطق زلزله‌خیز باید احتیاط‌های لازم را به عمل آورد و در محاسبات آن دقت مضاعف اعمال گردد. قیمت تمام‌شده میلگردهای آلیاژسازی شده بالاتر از ترمکسی می‌باشد.

نورد سایزهای مختلف میلگرد
هدف مهندسی نورد عبارت است از تغییر فرم شمش به مقاطع موردنظر، این مهند سی شامل کارگاه‌های نورد ۳۰۰، نورد ۳۵۰، نورد ۵۰۰، نــورد ۶۵۰  و کارگاه‌های سرویس‌دهنده می‌باشد. به‌طورکلی نورد به دو صورت گرم و سرد وجود دارد. کارگاه‌های نورد کارخانه ذوب‌آهن همگی از نوع نورد گرم می‌باشند.  درنورد گـرم شمـش پـس از رسیدن به درجه  حـرارت موردنظر در کوره‌های نورد از بین چند مجموعه غلتک در حال چرخش عبور نموده و با کاهش متوالی مقطع نهایتاً به فرم موردنظر تبدیل می‌شود .

پس از اتمام تغییر فرم، محصول نهایی توسط  دستگاه‌های برشی خط مانند قیچی واره به طول موردنظر برش داده‌شده و پس  از عملیات تکمیلی و کنترل، بسته‌بندی گردیده و به انبار محصول حمل می‌شود.

کارگاه نورد ۳۰۰
این کارگاه از نوع نورد سبک و مداوم است. ظرفیت اسمی تولید این کارگاه ۷۰۰ هزارتن در سال بوده و تولیدات کارگاه شامل انواع میلگردهای ساختمانی اعم از ساده و آجدار از نمره ۱۰ تا ۳۲ میلی‌متر و نبشی‌های بال مساوی نمره ۴، ۵ و ۶ می‌باشد .

کارگاه نورد ۳۵۰
این کارگاه از نوع نورد سبک و مداوم بوده و ظرفیت تولید آن ۳۳۰ هزار تن در سال می‌باشد. همچنین کارگاه شامل یک خط مستقیم برای تولید میلگرد ساده و آجدار یک خط سیم می‌باشد. تولیدات این کارگاه در خط مستقیم شامل میلگرد ساده و آجدار از نمره ۱۶ تا ۲۸ میلی‌متر و نیز در خط سیم مفتول‌های کلاف از قطر ۵/۵ تا ۱۶ میلی‌متر و میلگرد آجدار ۸ و ۱۰ میلی‌متر می‌باشد.

کارگاه نورد ۵۰۰
کارگاه نورد  ۵۰۰ از نوع نورد متوسط و مداوم با ظرفیت تولید ۷۰۰ هزار تن در سال بوده  و عمده‌ترین محصولات آن  تیرآهن  های از نمره ۱۲ تا ۱۸، نبشی‌های بال مساوی ۸ تا ۱۰، ناودانی ۱۴ تا ۱۶ بال موازی و شیب‌دار و میلگردهای ۴۵، ۵۰ و ۵۶ میلی‌متر می‌باشد .

منبع:محمد احمدی اکبری




:: موضوعات مرتبط: مقالات , آموزش , اخبار عمران و معماری , ,
:: برچسب‌ها: میلگرد , انواع میلگرد , میلگرد حرارتی , میلگرد های خاص , پیشینه , مقاله , پایان نامه , ارشد سازه , عمران , معماری ,
:: بازدید از این مطلب : 164
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : مهندس حجت انبار
ت : شنبه 13 آذر 1395
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید

<-CommentAvator->
<-CommentAuthor-> در تاریخ : <-CommentDate-> - - گفته است :
<-CommentContent->

<-CommentPage->

(function(i,s,o,g,r,a,m){i['GoogleAnalyticsObject']=r;i[r]=i[r]||function(){ (i[r].q=i[r].q||[]).push(arguments)},i[r].l=1*new Date();a=s.createElement(o), m=s.getElementsByTagName(o)[0];a.async=1;a.src=g;m.parentNode.insertBefore(a,m) })(window,document,'script','//www.google-analytics.com/analytics.js','ga'); ga('create', 'UA-52170159-2', 'auto'); ga('send', 'pageview');